Nama: Goh Zi Xin (B1602500)
Nama Guru: Sumathy Moorthy
Isi Kandungan
1.0 Penghargaan
2.0 Objektif
3.0 Kaedah Kajian
4.0 Salasilah Keluarga
4.1 Salasilah keluarga bapa
4.2 Salasilah keluarga ibu
5.0 Rumusan
6.0 Rujukan
7.0 Lampiran
1.0 Penghargaan
Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada guru pembimbing saya iaitu Sumathy Moorthy yang tidak jemu-jemu memberi bimbing, dorongan, dan tunjuk ajar tentang cara-cara membuat kajian mengikut kriteria yang ditetapkan.
Saya juga ingin mengacapkan ribuan terima kasih kepada ibu saya yang turut membantu saya untuk menyiapkan kerja-kerja seperti ini. Ini kerana kerja-kerja untuk menyiapkan Tugasan Individual ini memerlukan tenaga, buah fikiran, dan wang ringgit.
Terima kasih juga kepada bapa dan ibu saya kerana telah membantu saya untuk menyiapkan kajian ini. Meraka turut membantu menyemak data, laporan serta membuat teguran agar memperoleh hasil kajian dengan cemerlang.
Sekian, terima kasih.
2.0 Objektif
Kajian yang dibuat oleh saya untuk menyediakan folio Sejarah ini mempunyai beberapaobjektif seperti yang berikut:
1.Saya dapat mengenali dan memahami asal usul keluarga saya.
2.Saya boleh menghubung kait dan membentuk salasilah keluarga saya bermula daridatuk dan nenek saya sehinggalah kepada generasi saya.
3.Saya dapat mengenali dan memahami dengan lebih dekat setiap anggota keluarga saya.
4.Saya boleh berasa bangga dan sayang kepada keluarga saya atas segalakemajuan yang dicapai oleh keluarga saya.
5.Saya dapat menjadikan kegigihan anggota keluarga saya dalam mencapai sesuatukejayaan sebagai panduan dan pedoman untuk meneruskan kesinambungankemajuan dan kejayaan yang dikecapi oleh mereka agar tidak tergugat dan hilangbegitu sahaja.
6.Saya boleh menyatakan rasa berterima kasih dan bersyukur kerana memiliki sebuahkeluarga yang harmoni dan ceria.
7.Saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisismaklumat tentang keluarga saya.
3.0 Kaedah Kajian
Kaedah-kaedah kajian salasilah keluarga yang saya gunakan adalah seperti berikut:
1. Kaedah temuramah
Saya telah menemuramah orang sumber yang merupakan ibu, bapa, dan nenek saya bagi mengetahui dengan lebih lanjut beberapa peristiwa sama ada melalui penglibatan mereka secara langsung dalam peristiwa itu atau sekadar menyaksikannya.
2. Kaedah pemerhatian
Saya melihat dan mengkaji perkembangan orang sumber iaitu ibu, datuk dan nenek saya dari segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.
3. Kaedah analisis dokumen
Saya melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan dan journal harian ibu saya, dokumen-dokumen penting yang disimpan oleh ibu dan mengumpul beberapa gambar dari album keluarga.
4.0 Salasilah Keluarga
4.1 Salasilah Keluarga Bapa
5.0 Rumusan
Sesungguhnya, dengan melakukan Salasikah Keluarga Saya ini, saya telah mendapat banyak maklumat mengenai sejarah diri dan keluarga saya yang selama ini belum sayaketahui sebelum ini. Perasaan cinta dan bangga juga dapat dipupuk terhadap keluragasaya setelah melakukan kajian ini.Selepas melakukan Kerja Kursus Sejarah ini, saya juga telah mengenal denganlebih rapat lagi ahli keluarga saya. Dengan itu, hubungan kekeluargaan dan hubungansilaturrahim dapat dirapatkan lagi.Terakhir, kajian ini juga telah membuat saya menguasai kemahiran yang sangat berguna. Antara kemahiran tersebut ialah, kemahiran mencari, mengumpul danmenganalisis maklumat dan data tentang salasilah keluarga saya.
6.0 Rujukan
https://www.slideshare.net/idadanial/contoh-folio-sejarah-tingkatan-1https://www.scribd.com/doc/36290009/Contoh-folio-sejarah-tngkatan-1-salasilah-keluarga
https://www.scribd.com/doc/24478802/Folio-Sejarah-Tingkatan-Satu-Keluarga-Saya
http://ilyana-blog.blogspot.my/2010/08/folio-sejarah-salasilah-keluarga.html
7.0 Lampiran
Saya, berumur tahun satu |
Keluarga saya, melancong di Taiwan pada 2016 |
没有评论:
发表评论